Att satsa på kompetensutveckling är nyckeln till kvalitet och engagemang

Genom att investera i sina anställdas kunskap och färdigheter strävar Furuboda Assistans efter att göra skillnad både för sina medarbetare och för sina  kunder. Kompetensutveckling är nödvändig för att säkerställa hög kvalitet och en meningsfull arbetsmiljö.

För att bättre förklara vikten av kompetensutveckling inom personlig assistans har vi bett Johan Jyrell, en hängiven assistent, arbetsledare och även personalrepresentant på Furuboda Assistans, att svara på några frågor.

Varför är kompetensutveckling viktig för vår organisation?

-Den är livsviktig, säger Johan. Att långsiktigt arbeta med kompetensutveckling höjer nivån på hela företaget. Välutbildad personal som förstår uppdraget och sin roll gör ett bra jobb. Dessutom bidrar kunskap om arbetsmiljö, hjälpmedel och säkerhet att vi kan undvika tillbud och arbetsskador.

-Att jobba för att öka kompetensen gällande de ”mjuka” värdena, det vill säga bemötande och empati är särskilt viktiga för att ge kvalitativt stöd och vård inom personlig assistans. Inom personlig assistans är relationen mellan assistent och kund av yttersta vikt, och förmågan att förstå och möta kundens behov på ett empatiskt sätt är oerhört betydelsefull.

Vilka möjligheter finns för medarbetarna att ta ansvar för sin kompetensutveckling?

Johan är nöjd med det utbildningsutbud och den tillgänglighet som Furuboda Assistans erbjuder sina medarbetare. -Furuboda har stor kunskap med kompetent personal där vi tar vara på de resurser som erbjuds samt de externa utbildarna är bra och relevanta. Johan lyfter fram möjligheten för medarbetarna att ta egna initiativ, som att följa distansutbildningar, till exempel undersköterskeutbildning. Detta ger medarbetarna flexibilitet och kontroll över sin egen kompetensutveckling. -Genom utbildning växer man i rollen och får ökat självförtroende, det i sin tur kan väcka tankar om att ta nästa steg, kanske större ansvar.

Hur kan kompetensutvecklingen hjälpa oss att skapa en meningsfull arbetsmiljö inom assistanssektorn?

-Genom att fortsätta satsa på relevanta och viktiga utbildningar kommer Furuboda Assistans att stärka sin ställning som en organisation som prioriterar kvalitet, engagemang och långsiktig framgång.

Text: Helena J Rosendal

Artiklar

Emmy – Furuboda Assistans Första Ambassadör

Emmy har förvandlat sin idé till verklighet och blivit Furuboda Assistans första ambassadör. Genom sitt engagemang sprider hon kunskap om livet med personlig assistans och inspirerar andra att göra skillnad. Hennes resa visar att mod och uthållighet kan skapa verkliga förändringar.

Furuboda Assistans öppnar nya dörrar i Kristianstad

Orsaken till flytten av supportkontoret, från Furuboda Folkhögskola söder om Åhus till Kristianstad, är flera men främst är det en flytt för att främja Närhet och Tillväxt. Vi har under senare tid vuxit och anställt fler i administrationen. Det ökade antalet medarbetare skapade trångboddhet och behov av större lokaler, men det var även viktigt för […]